Älä häiritse Postimiestä!

Mikä on merkittävin sote-uudistuksen sivuvaikutus, joka estää auttamistyön vaikuttavuuden kasvua? Yksi vastaus löytyy koripallokentältä.

Oppia NBA:sta

Karl Malone, lempinimeltään the Mailman, Postimies, oli yksi kaikkien aikojen parhaimmista koripalloilijoista. Varsinkin vapaaheittospesialistina hän kehittyi legendaksi.

Malone ei alun perin ollut kummoinenkaan vapaaheittäjä. Hän päätti jossain uransa vaiheessa kuitenkin kehittyä siinä maailman huipuksi. Metodina hän käytti mantroja, joilla psyykkasi itsensä itsevarmaan moodiin: ”Mailman got to do what Mailman got do” (Postimiehen täytyy tehdä, mitä Postimiehen täytyy tehdä), hän toisteli itselleen vapaaheittoviivalla.

Ja lähetys tuli toimitettua perille. Kunnes Postimiehelle kävi kylmät.

Sunnuntaityöt

Vuoden 1997 NBA-finaalin ensimmäisessä ottelussa sunnuntai-iltana peliaikaa oli jäljellä muutama sekunti ja tilanne tasan, kun Malone pääsi heittämään vapaaheittoa. Kaiken piti mennä niin kuin oli totuttu.

Mutta ei mennytkään. Vastustajajoukkueen Chicago Bullsin pelaaja Scottie Pippen sai psyykattua aina varman Postimiehen raiteiltaan.

Pippen kuiskasi vahvasti uskonnolliselle Malonelle juuri ennen suoritusta, että ”Just remember, the mailman doesn’t deliver on Sundays, Karl” (Muistathan, postimies ei jaa postia sunnuntaisin, Karl).

Kuten arvata saattaa, molemmat vapaaheitot menivät ohi, ja myöhemmin Michael Jordan ratkaisi pelin Bullseille.

Sote-kuiskaajat

Miten Postimiehen tarina liittyy auttamistyössä onnistumiseen? Kyse on työntekijöiden uskosta omaan onnistumiseensa, pystyvyyden tunteesta. Kun julkisuudessa kohkataan minkä tahansa sote-sektorin työn haasteista, huomio kiinnitetään lähes aina sen ulkoisiin ongelmiin.

Parannettavaa löytyy hallinnosta, taloudellisista ja henkilöstöresursseista, haastavasta asiakaskunnasta, yhteistyöstä, johtamisesta, perehdytyksestä, koulutuksesta, toimintaohjeista, salassapidosta, muutoksista ja muuttumattomuudesta.

Harvoin on tullut mieleen, että kyse saattaa olla itse heittäjästä – johon nämä kuiskaukset vaikuttavat.

Arvauskeskuksen pystyvyyden tunne

Onkin vaara, että kuten aiemmin tuhansia vapaaheittoja perille toimittanut Postimies, varmuudella auttamistyötä tekevät työntekijät saattavat menettää pystyvyyden tunteensa, kun asiaa oikein kunnolla heille toistellaan.

”Terveyskeskukset ovat arvauskeskuksia. Lastensuojelussa ei voi onnistua nykyresursseilla. Julkisilla palveluilla on vakava brändihaitta. Sosiaalityöntekijöitä ei saa koskaan kiinni. Julkiset palvelut ovat kriisissä. Viime lama romutti ehkäisevät palvelut. Työntekijäresurssit ovat aivan riittämättömät. Työntekijöitä on aivan liikaa. Sote-uudistus vähentää työntekijätarvetta. Digitalisaatio syö loputkin työpaikat.”

Tässä murros- ja muutosvaiheessa auttamistyöntekijä kuulee lähes pelkästään suoritusvarmuutta heikentäviä viestejä riippumatta siitä, onko lausunnon antaja sote-uudistuksen vankka kannattaja vai vihainen vastustaja. Ja huolimatta siitä, että suomalainen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä puutteistaan huolimatta tuottaa eurooppalaisittain ihan kiitettävää palvelua. Ei kaikki ole huonosti.

Lupa pelata

Mutta kuinka moni sosiaalialan työntekijä menee asiakastapaamiseen toistellen mielessään, että tämä(kin) lähetys menee taas perille? Aika harva. Iso osa tekee välttämättömimmän ja katsoo mihin se riittää. Entä kuinka monta huipputason sote-työntekijää on esiintynyt viime aikoina julkisuudessa kertomassa onnistumisistaan? Ei yhtään.

Päinvastoin sote-edustajien mediaesiintymiset ovat joko oman asian ärhäkkää puolustamista tai surullisia kuvauksia luovuttamismentaliteetista: ”Vaikeiden, ellei mahdottomien, aikojen ja asioiden kanssa ollaan tekemisissä.” Huomio kiinnittyy epäolennaiseen ja oma pelirohkeus sulaa kuin keväthanki.

Ehkä ainakin meidän johtajien pitäisi kantaa vastuumme asiakastyön vaikuttavuuden kasvattamisesta, ja muistuttaa, että – kuiskijoista huolimatta – uudistustenkin aikana on lupa auttaa.

Ihmevideoilla Lupa auttaa! esittelee https://www.lupaauttaa.fi/ihmevideot-2/ pieniä ja suuria auttamistyön ihmeitä. Ilmoita omasta ihmeestäsi meille (lupa.auttaa@raisio.fi), niin saadaan se muillekin tiedoksi, opiksi ja malliksi.

Mikko Hulkkonen

Mikko Hulkkonen on perhepalvelujen johtaja, psykologi, työnohjaaja, psykoterapeutti, tuotekehittäjä, työyhteisösovittelija - ja Lupa auttaa! -hankkeen muutosagentti. Hulkkosella on pitkä kokemus asiakastyöstä, johtamisesta ja kehittämisestä sekä järjestökentällä että kunnan sosiaali- ja terveystoimessa. Viimeisimpänä hän on vienyt Raision kaupungin perhepalveluissa läpi nopean ja perinpohjaisen uudistuksen, joka keräsi valtakunnallista tunnustusta ja mm. Vuoden lastensuojeluteko -palkinnon. Hulkkonen on kirjoittanut suositun Sosiaalialan agentin käsikirjan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haku

Arkisto