Sote-sektorilla me harvoin teemme suursiivousta vaan keräämme uusia toimintoja ja tehtäviä entisten päälle.
Jotta auttamisen vaikuttavuus kuitenkin paranisi, olisi löydettävä sen olennainen ydin ja pyrittävä raivaamaan pois kaikki sellainen turha, joka ei auta asiakasta – eli ei pelkästään kehittelemään jotain uutta vanhan päälle.
Lupa raivata! -menetelmässä palvelujaan järjestelevä ihminen kysyy itseltään jokaisen toiminnon kohdalla: ”Tuottaako tämä toiminta asiakkaalle hyötyä?” Jos niin ei ole, tulee toiminnosta luopua.
Menetelmän voi ottaa käyttöön heti. Kiertele tai lentele omassa mielessäsi työpäiväsi sisältöä läpi ja listaa ne turhat toiminnot, joita luultavasti sekä sinä että asiakkaasi vihaatte.
Listaa oma turhakkeesi lasten, nuorten ja perheiden palveluissa myös meille tiedoksi. Siis minkä toiminnon mielellään raivaisit pois tai ainakin siirtäisit vintille odottelemaan vähemmän kiireisiä aikoja?
Älä ole liian kriittinen ehdotuksissasi, ne eivät johda muuhun kuin toivottavasti yleiseen keskusteluun – ja lopulta palvelujen paranemiseen. Emme kerää vastaajista mitään tietoja. Uutisoimme yhteenvedon vastauksista myöhemmin.
Lue SoteLeaks-blogikirjoitus ja käy vastaamassa kyselyyn: goo.gl/pbR1Ss